Olen tässä pyöritellyt saatavilla olevaa tietoa siitä, miten tulevat hyvintointialueet toimivat, jotta voisimme arvioida, mitä maakuntahallinnossa tullaan tulevaisuudessa päättämään. Suurin osa virallisesta tiedosta löytyy täältä, ja siellä erityisesti tämä kohta kiinnittää huomiotani rajaukset niistä tehtävistä, joita hyvinvointialueille on määritetty.
Hyvinvointialueelle voidaan siis osoittaa monenlaisia erilaisia tehtäviä, kunhan ne liittyvät jollain tavalla hyvinvointialueiden perustehtäviin. Näitä ovat siis sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) sekä pelastustoimen tehtävät. Kun puhutaan näistä tehtävistä, on kuitenkin monia kysymyksiä siitä, mitkä asiat liittyvät mihinkin. Näihin avoimiin kysymyksiin saamme vastauksen ensi vuoden aikana: kun päättäjät alueille on jo valittu.
Tällaiset nivelkohdat, joissa on yhä epäselvää, kuinka suurta toimivaltaa päättäjille ollaan antamassa, ovat hyvin alttiita odottamattomille ylilyönneille.
Mitä tarkoitan avoimilla kysymyksillä?
Avoimia kysymyksiä on siis nähdäkseni yhä päällekäisyyksien puolelta.
Miten esimerkiksi koulujen oppilashuolto tulevaisuudessa järjestyy? Miten erilaiset lakisääteiset tukipalvelut varmistetaan? Turku hoitaa nämä omalta osaltaan nykyisinkin alle lakisääteisten velvotteidensa. Miten varmistetaan, että Turussa myös vähemmistöihin kuuluvien oppilaiden tarvitsema tuki järjestyy? Lasten tuki ja terveydenhoito ovat siis kysymyksiä, joissa meidän on oltava tarkkana.
Miten sitten varsinaiset ennaltaehkäisevät hyvinvointipalvelut järjestyvät? Tarkoitan tällä siis kulttuuria ja vapaa-aikaa, nuorisopalveluita – sekä tietenkin erilaiset matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, joita en halua väheksyä. Olisi tavallaan loogista, että ”hyvinvointialue” ei toimisi vain kuntien tekemien virheiden jälkityöstäjänä vaan että jollain tavalla alueelle annettaisiin keinoja myös tukea asukkaiden hyvinvointia ennakoivasti.
En siis tiedä, millaisia vastauksia näihin kysymyksiin ilmaantuu, ja miten se näkyy kuntalaisen – tai maakuntalaisen – arjessa.
On kuitenkin tärkeää, että palvelumme entisestään vain paranevat uudistuksen myötä, eikä uusi uudistus vain huononna kenenkään palveluiden laatua entisestään: eikä toisaalta jäisi vain nimelliseksi hallinnolliseksi kerrokseksi, jolla ei varsinaisesti ole vaikutusmahdollisuutta vastuullaan oleviin asioihin..