- Expertis inom framställning av våld och intimitet-

Jag arbetar oavsett form eller uttryckssätt med teknikerna för framförd intimitet och framförd våld.

Min konstnärliga expertis

Kärnan i min expertis är föreställningarnas reproducerbarhet. Detta konkretiseras genom att arbeta med hållbara, säkra och människovänliga verktyg.

När jag skapar verk är mitt mål inte primärt att lära ut nya saker, utan att bygga verket med de resurser vi har tillgängliga. Eventuella inlärningsprocesser är endast en biprodukt när föreställningar byggs.

För inlärningsprocesser anser jag att man behöver avsätta särskild tid för att öva, testa, misslyckas och hitta lösningar. Denna tid ryms vanligtvis inte inom den tid som avsätts för att bygga en föreställning.

Jag har alltså två olika tillvägagångssätt beroende på var jag arbetar.

Min tekniska expertis

Mitt kunnande har under det senaste decenniet huvudsakligen fokuserat på höjd, förhöjd fysiskhet (heightened physicality). När vi gör något utöver det vardagliga – mer än vad som behövs för att hantera vardagliga sysslor – handlar det om höjd eller förhöjd fysiskhet. Höjd fysiskhet kräver alltid vissa specifika färdigheter samt förmågan att känna igen sina egna mänskliga begränsningar. Det handlar också om inlärning, men att bygga dessa tekniker på en hållbar grund kan ibland kräva längre processer än vad vi har tid för när vi skapar ett verk. Respekt för människors gränser är dock en grundförutsättning för arbetssäkerhet.

På denna sida presenterar jag särskilt två av mina specialtekniker för att skapa illusioner av våld och närhet, som kräver att artisten har självinsikt, känslighet för att känna igen sin egen kropps funktionsmekanismer och tid att öva teknikerna. Jag har studerat olika tekniker för att hantera våldsamma scenarier huvudsakligen under Dramatic Combat Finland och färgat detta kunnande med verktyg och principer för att bygga intima scenarier, som jag främst har lärt mig genom Intimacy Directors International och dess efterföljare Intimacy Directors and Coordinators.

Min grundutbildning är i olika former av fysisk teater samt teater- och dramapedagogik. Under min grundutbildning och därefter har jag bekantat mig med flera mimtekniker, kontaktimprovisation samt flera asiatiska och europeiska skådespelarformer. Utöver detta har jag två decenniers erfarenhet av kampsporter.

UTBILDNING - SCENKONSTLIGA SPECIALTEKNIK. </p>
<p>Juuso-Matias visar en mimteknik: 'väggen'.

Utbildning

Jag arbetar med utbildning när jag håller kurser, workshops och utbildningsprogram. Mitt syfte är då att utbilda människor i användningen av olika kroppsliga tekniker utan det produktionsmässiga trycket på processen.

Jag håller för närvarande på att utveckla min egen metod för utbildning i fysisk skådespelarkonst, baserad på samtycke och konkreta skådespelarval. Den innehåller tekniker från kroppsträning och teknisk fysisk teater, särskilt för början av en skådespelarkarriär, men också hållbara specialtekniker för att bygga intimitet och våld för den senare delen av skådespelarutbildningen. Jag kallar det mänsklig teater.

Alla mina utbildningsverktyg är avsedda att tjäna skådespelaren själv. Jag berättar om mina senaste utbildningsexperiment på Forskningssidan som finns i menyn ovan, och listar dem också på Erfarenhetssidan.

Text: KOREOGRAFI OCH KOORDINATION. HUR KOMMER VI ATT SKAPA ILLUSIONER AV VÅLD OCH INTIMITET.</p>
<p>Juuso-Matias formar en gäst av varelse med sin hand.

Skapandet av föreställningar

När jag arbetar med ett verk, som en del av produktionen eller i processen att skapa föreställningen, väver jag in min expertis i processen för att tjäna berättandet av den önskade historien.

Skillnaden från mina utbildningshelheter är att jag väljer särskilda verktyg som tjänar arbetsgruppen och verket så effektivt som möjligt. Jag fokuserar tekniskt på de konstnärliga resorna som produktionen innebär och de praktiska, konkreta valen det innefattar. Jag värdesätter effektiv tids- och energianvändning, men jag förstår också att människor behöver utrymme för processer: konst är ständigt lärande och djupgående lärande sker inte alltid lätt.

Mina projektbaserade verktyg strävar alltså efter att berätta den bästa möjliga historien på ett så effektivt sätt som möjligt, med hänsyn till mänskliga processer.

Text Våldsamma historier - scenkampkoreografi och träning I bilden två människor som slåss med svärd, en slår mot en annan som skyddar sig själv, en liten scen, också Juuso-Matias ansikte, Juuso-Matias formar en triangel med hens händer, bilden beskriver fokus som skapas inom specialområden

Begreppet framförd våld

Framförd våld, scenvåld eller teater- eller filmstrider handlar om ett perspektiv där våld skapas säkert och visuellt imponerande genom användning av olika illusioner och trick. På finska använder jag termen framförd våld (dramatic combat) som en allmän term för att beskriva vilken som helst illusion oavsett dess form eller media.

Våldsamma berättelser inkluderar till exempel scener med svärdstrider, krig eller våld i nära relationer, men även pjäser som skapar en bild av hotet om våld eller psykiskt våld.

Färdigheter i våldsamma koreografier

I rollen som stridskoreograf fungerar jag som produktionens våldsexpert. Mer detaljerad information om mina erfarenheter och min bakgrund med dessa verktyg finns på min Erfarenhetssida.

Sedan 2015 har jag studerat olika tekniker för att hantera våldsamma scenarier, främst genom Nordic Stage Fight Society och Dramatic Combat Finland. Under de senaste åren har jag också integrerat min kunskap om scenvåld starkt med tekniker för scennärhet.

I maj 2024 började jag i Nordic Stage Fight Societys lärarprogram under Iiro Heikkilä. Mitt syfte är att utveckla min expertis och finslipa mina färdigheter, särskilt som koreograf. Ytterligare fördjupning i dessa verktyg är nödvändig för att jag ska kunna hålla scenvåld starkt integrerat i min rörelsekoreografiprofil.

Text Intima historier - närhetskoreografi och utbildning. På bilden syns två figurer klädda i teatermasker; den högra ler och sträcker fram en blomma till den vänstra, som förvånat ser mot kameran. Juuso-Matias ansikte, som bildar en triangel och representerar det fokus som arbetet kräver

Begreppet framförd intimitet

Framförd intimitet, scennärhet handlar om ett tillvägagångssätt där hanteringen av intima teaterscener kräver ett känsligt, noggrant och holistiskt angreppssätt för regi, koreografi och skådespeleri samt konstnärlig planering och hela den övriga produktionens arbete.

Intima scener inkluderar till exempel scener som handlar om sex, beröring eller nakenhet. Intimitetskoreografi kan dock även gynna scener som handlar om emotionell intimitet, exempelvis i form av vänskap, familjeband eller kamratskap.

Teknikerna för scennärhet innefattar alltså användningen av en intimitetskoreograf (intimacy director). Vid kameraarbete använder jag termen intimitetskoordinator (intimacy coordinator) för en motsvarande roll. För mig handlar det dock om två mycket olika arbetsuppgifter med stora skillnader i deras processer.

Jag och intimitet

Jag strävar efter att undervisa, regissera och koreografera intimitet i Finland genom att erbjuda kurser till olika aktörer samt koreografiarbeten för olika produktioner.

Jag har undervisat olika intensivkurser i tekniker för intima framträdanden i Finland, bland annat kortkursen Intima stunder för Teatteri Iris, Åbo studentteater och helsingforsbaserade Physical Opera samt längre Helhetsprogram om våld i nära relationer för Finlands Teaterinstitut och Västra Finlands folkhögskola. Dessutom har jag undervisat några endagskurser om ämnet vid bland annat Konstuniversitetets Teaterhögskola och Åbo yrkeshögskola.

Jag studerade i några år i Intimacy Directors International mentorprogram och genomförde nivå 3-specialpraktik med Intimacy Directors and Coordinators. Jag anser att de verktyg jag lärde mig av dem är en viktig del av min koreografprofil oavsett vad jag gör. Dessutom har jag lärt mig många verktyg som jag använder för intimitet under mina studier i framförd våld, främst under Dramatic Combat Finland och Nordic Stage Fight Society.

Just nu genomför jag nivå fyra med Intimacy Directors and Coordinators. Detta innebär att jag fortfarande kan dra nytta av att ha en av världens ledande intimitetskoreografer som samtalspartner och mentor under en tid framöver.

This post is also available in: FinskaEngelska