Viimeisten kymmenen vuoden aikana olen keskittynyt syventämään osaamistani erityisesti esitetyn läheisyyden ja esitetyn väkivallan tekniikoissa. Tällä sivulla kerron yksityiskohtia asiantuntemuksestani sekä periaatteellisesta, yleisemmästä näkökulmasta että hieman teknisestä taustastani. Tämän jälkeen jaan sivuston kahteen puoliskoon: ensimmäinen jako on työni kouluttajana ja koreografina, toinen jako taas on väkivallan ja läheisyyden tekniikoiden ero. Tämä sivu vastaa kysymyksiin siitä, miten teen työni.
Periaatteet työni takana
Olen omalta osaltani myös sitoutunut Intimacy Directors and Coordinators -yhteisön ydinarvoihin. Antirasismi (Anti-Racism), luovuuteen (Creativity), erinomaisuuteen (Excellence), luottamuksen arvoisuuteen (Integrity) ja kestävyyteen (Sustainability). Tämä tarkoittaa, että pyrin työskentelemään aina saamani luottamuksen arvoisesti riippumatta kontekstista. Nimeän myös mielelläni rajallisuuteni ja hyväksyn muiden inhimilliset rajat. Pidän itsestäni huolta enkä ota esimerkiksi töitä vastaan silloin kun en voi tehdä niitä huolella, ja pyydän niistä reilun hinnan. Näiden lisäksi sitoudun omalla toiminnallani rakentamaan parempaa maailmaa mm antirasismin mutta myös muiden rakenteellisten syrjinnän muotojen purkamiseksi.
Teoksia tehdessäni tavoitteenani ei ole lähtökohtaisesti opettaa uusia asioita vaan rakentaa teos sillä mitä meillä on kulloinkin käytössämme. Mahdolliset oppimisprosessit ovat esityksiä rakentaessa vain sivutuote. Oppimisprosesseja varten tarvitsee mielestäni varata erillinen aika harjoitella, testailla, epäonnistua ja löytää ratkaisuja. Tämänkaltainen aika ei yleensä mahdu mukaan esityksen rakentamisen prosesseille varattuun aikaan. Minulla on kaksi erilaista lähestymistapaa riippuen, missä työskentelen.
Haluan myös nimetä oman tekemiseni tarkemmista periaatteista ymmärryksen ihmisten erilaisuutta kohtaan, toistettavuuden vaatimuksen sekä konkreettisten valintojen merkityksen tarinankerronnan työkaluina. Valitsen myös mielelläni sellaisia työkaluja, jotka lisäävät ihmisten hyvinvointia.
Taustani asiantuntijana
Olen keskittynyt nyt vuosikymmenen aikana kehittämään osaamistani kohotetun, korotetun kehollisuuden (heightened physicality) maailmaan. Kun teemme jotain yliarkipäiväistä – enemmän kuin mitä arkisten asioiden hoitoon tarvitaan – on kyse kohotetusta tai korotetusta kehollisuudesta. Kohotettu kehollisuus vaatii aina tiettyjä rajattuja erityistaitoja sekä kykyä tunnistaa oma inhimillinen rajallisuus. Kyse on myös oppimisesta, mutta näiden tekniikoiden rakentaminen kestävälle pohjalle voi joskus vaatia pitempia prosesseja kuin mihin meillä on yksittäistä teosta tehdessä aikaa. Ihmisten rajojen ymmärtäminen ja kunnioittaminen on kuitenkin työturvallisuuden peruslähtökohta, josta ei voi joustaa.
Tällä sivulla esittelen erityisesti erikoistekniikkaani väkivallan ja läheisyyden illuusioiden rakentamiseen. Ne eivät kuitenkaan ole mitään pikatekniikoita vaan vaativat esiintyjältä itsetuntemusta, herkkyyttä tunnistaa oman kehon toimintamekanismit ja aikaa harjoitella tekniikoita. Olen opiskellut tekniikkani väkivaltaisten näyttämötilanteiden hallintaan pääasiassa Dramatic Combat Finlandin alaisuudessa. Läheisyyttä olen taas opiskellut pääasiassa Intimacy Directors Internationalin sekä sen seuraajan Intimacy Directors and Coordinatorsin koulutuksissa. Pohjakoulutukseni on erilaisissa fyysisen teatterin muodoissa sekä teatteri- ja draamapedagogiassa. Peruskoulutuksessani ja sen lisäksi olen tutustunut useisiin miimitekniikoihin, kontakti-improvisaatioon sekä useisiin aasialaisiin ja eurooppalaisin näyttelijäntyön muotoihin. Tämän lisäksi minulla on parin vuosikymmenen kokemus kamppailulajien puolelta.
Kouluttaminen
Työskentelen koulutuksen parissa kun vedän kursseja, työpajoja ja koulutusohjelmia. Tarkoitukseni on tällöin kouluttaa ihmisiä erilaisten kehollisten tekniikoiden käytössä ilman tuotannon asettamaa painetta prosessille.
Rakennan parasta aikaa fyysisen esiintyjäntaidon kouluttamisessa omaa metodiani, jonka pohjana on suostumuksellisuus ja konkreettiset näyttelijäntyölliset valinnat. Se sisältää tekniikoita kehonkoulutuksen ja teknisen fyysisen teatterin saralta erityisesti esiintyjänuran alkupuolelle mutta myös kestäviä erikoistekniikoita erityisesti läheisyyden ja väkivallan rakentamista varten esiintyjänkoulutuksen loppuvaiheisiin. Kutsun sitä inhimilliseksi teatteriksi.
Kaikki koulutukselliset työkaluni on tarkoitettu palvelemaan esiintyjää itseään. Uusimmista koulutuksellisista kokeiluistani kerron yläpalkista löytyvällä Tutkimussivulla, ja toisaalta listaan ne myös Kokemussivulle.
Esitysten rakentaminen
Kun työskentelen teoksen kanssa, osana tuotantoa tai esityksen rakentamisen prosessia, punon osaamistani mukaan prosessiin palvelemaan halutun tarinan kertomista.
Erona koulutuksellisiin kokonaisuuksiini on se että valitsen erityisesti sellaisia työkaluja, jotka palvelevat työryhmää ja teosta mahdollisimman tehokkaasti. Keskityn teknisesti tuotannon pituisiin taiteellisiin matkoihin sekä käytännöllisiin, konkreettisiin valintoihin, joita se sisältää. Arvostan tehokasta ajan- ja energiankäyttöä, mutta ymmärrän myös että ihmiset tarvitsevat myös tilaa prosesseille: taide on alituista oppimista eikä syvällinen oppiminen tapahdu aina helposti.
Projekti-kohtaiset työkaluni pyrkivät siis kertomaan parhaan mahdollisen tarinan, mahdollisimman tehokkaalla, inhimilliset prosessit huomioivalla tavalla.
Esitetyn väkivallan käsite
Esitetyssä väkivallassa, näyttämöväkivallassa tai teatteri- tai elokuvataistelussa on kyse näkökulmasta, jonka mukaan väkivalta luodaan turvallisesti ja näyttävästi erilaisia illuusioita, taikatemppuja, käyttämällä. Käytän suomeksi esitettyä väkivaltaa (dramatic combat) yleisterminä kuvaamaan mitä tahansa illuusiota riippumatta sen muodosta tai mediasta.
Väkivaltaisia tarinoita ovat esimerkiksi kohtaukset miekkataistelusta, sodasta tai lähisuhdeväkivallasta, mutta myös näytelmät, joissa luodaan mielikuva väkivallan uhasta tai henkisestä väkivallasta.
Valmiudet väkivallan koreografiointiin
Taistelukoreografin roolissa toimin tuotannon väkivallan asiantuntijana. Tarkempaa tietoa kokemuksistani ja taustastani näiden työkalujen parista kertoo Kokemussivuni.
Olen opiskellut vuodesta 2015 alkaen erilaisia tekniikoita väkivaltaisten näyttämötilanteiden hallintaan pääasiassa Nordic Stage Fight Societyn ja Dramatic Combat Finlandin kautta. Lähdin esitetyn väkivallan maailmaan melkein 20 vuoden kamppailulajitaustalla sekä itseopiskelujeni kautta. Olen viime vuosina punonut taistelukoreografiaosaamistani erityisesti moniin näyttämöläheisyyden puolelta oppimiini tekniikoihin.
Olen koreografioinut väkivaltaisia kohtauksia tähän mennessä noin kymmeneen itsenäiseen teokseen sekä jokaisella opettamallani pitemmällä näyttämötaistelukurssilla pari- ja ryhmäkoreografioita sekä osana melkein kaikkia ohjauksiani vuodesta 2011 alkaen. Osa näistä näkyy CV:ssäni, osa taas yhä puuttuu sieltä.
Opetustyön puolelta laskin juuri että olen opettanut noin tuhat tuntia näyttämöväkivaltaa. Lähestyn materiaaliani kovin eri tavoin eri tuotantoja, teattereita ja kouluja varten materiaaliani räätälöiden.
Olen aloittanut toukokuussa 2024 Nordic Stage Fight Societyn opettajaohjelmassa taistelukoreografi Iiro Heikkilän alaisuudessa. Tarkoitukseni on kehittää asiantuntemustani ja hioa taitojani taistelukoreografina yhä paremmiksi. Lisäsyventyminen näihin työkaluihin paljon kokeneemman liikkeen, stunttien ja taistelukohtausten ammattilaisen kanssa on välttämätöntä jotta voin pitää näyttämöväkivallan vahvasti osana omaa asiantuntijuuttani.
Esitetyn läheisyyden käsite
Esitetyssä läheisyydessä, näyttämöläheisyydessä on kyse lähestymistavasta, jossa intiimien teatterikohtausten käsittely vaatii herkkää, tarkkaa ja kokonaisvaltaista lähestymistapaa ohjaukseen, koreografiointiin ja näyttelijäntyöhön sekä taiteelliseen suunnitteluun ja koko muun tuotantotyöryhmän toimintaan.
Intiimejä kohtauksia ovat esimerkiksi kohtaukset, jotka kertovat seksistä, kosketuksesta tai alastomuudesta. Läheisyyskoreografista voivat kuitenkin hyötyä myös kohtaukset, joissa käsitellään tunnetason läheisyyttä esimerkiksi ystävyyden, perhesiteiden tai vaikka toveruuden muodossa.
Näyttämöläheisyyden tekniikoihin punoutuu siis läheisyyskoreografin (intimacy director) käyttö. Kameratyöskentelyssä käytän vastaavasta tehtävästä nimeä läheisyyskoordinaattori (intimacy coordinator). Kyse on minulle kuitenkin kahdesta hyvin erilaisesta työtehtävästä, joiden prosesseissa on suuria eroja.
Valmiudet läheisyyskoreofina toimimiseen
Asiantuntijatyössäni läheisyyskoreografina pyrin opettamaan, ohjaamaan ja koreografioimaan läheisyyttä Suomessa tarjoten erilaisille toimijoille kursseja siitä sekä toisaalta läheisyyskoreografin työpanosta eri tuotantoihin.
Opiskelin vuodesta 2017 muutaman vuoden ajan Intimacy Director Internationalin mentor-ohjelmassa jonka jälkeen suoritin tason 3 erityisharjoittelun Intimacy Directors and Coordinatorin kanssa. Pidän heidän kanssaan oppimiani työkaluja tärkeänä osana omaa asiantuntijaprofiiliani riippumatta, mitä teen. Tämän lisäksi olen oppinut monia läheisyyden kanssa hyödyntämiäni työkaluja esitetyn väkivallan opintojeni aikana pääasiassa Dramatic Combat Finlandin ja Nordic Stage Fight Societyn opeissa.
Käheisyyden koordinoimista olen tehnyt kymmeniin teoksiin television ja elokuvan puolella sekä yhteen virtuaalitodellisuusteokseen. Toisaalta olen koreografioinut läheisyttä myös joihinkin näyttämöteoksiin pienimuotoisesti. Jostain syystä läheisyyskoordinaattorin käyttö on yleistynyt elokuva- ja televisiopuolella, mutta live-esityksien läheisyyskoreografioimiseen ei ole ikävä kyllä tarjoutunut moniakaan varteenotettavia mahdollisuuksia Suomessa. Tämä on hieman epäkäytännöllistä sillä olisin juuri viimeistelemässä Intimacy Directors and Coordnatorsin tasoa neljä. Tämä tarkoittaa että vielä jonkin aikaa voisin hyödyntää keskustelukumppanina ja mentorina yhtä maailman johtavimmista läheisyyskoreografeista kun teen live-esityksiä.
Olen lisäksi opettanut Suomessa erilaisia intensiivikursseja intiimien esiintymistilanteiden tekniikoista mm Intiimit hetket -lyhytkurssin Teatteri Irikselle, Turun ylioppilasteatterille ja helsinkiläiselle Physical Operalle sekä pitemmät Lähisuhdeväkivaltakokonaisuudet Suomen Teatteriopistolle ja Varsinais-Suomen kansanopistolle. Tämän lisäksi olen opettanut joitain päiväkursseja suostumuksesta, läheisyyden koreorafioinnista ja niihin liittyvistä fyysisistä näyttelijäntekniikoista mm Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa ja Turun ammattikorkeakoululla.