Miten näen taiteellisen tutkimuksen?
Taiteellinen tutkimus tarkoittaa minulle tutkimusta, joka liittyy hyödyntää taiteen ominaislaatuisuutta jollain tavalla osana tutkimusta. Minulle se tarkoittaa, että jokin osa perinteistä tutkimusprosessista korvataan taiteella. Tutkimus sisältää tietenkin aina yhä keskustelua maailman kanssa. Se sisältää yhä uuden tiedon luomista ja vastuunkantoa.
Oma taustani taiteellisen tutkimuksen tekijänä
Taustani on esittävissä taiteissa (fyysinen teatteri) ja niiden pedagogiassa (draama- ja teatteripedagogia). Tämän lisäksi olen opiskellut itseni läheisyyskoreografiksi (intimacy director). Minulla on laaja yleissivistys ja olen tehnyt näiden lisäksi opintoja mm. luonnontieteissä ja psykologiassa.
Teen paljon töitä rakenteissa sekä ammattiyhdistystoiminnan puolella että vapaan esittävien taiteiden kentän yhteisöissä. Kummassakin suunnassa teen töitä kestävämpien ja reilumpien rakenteiden puolesta. Poliittisesti olen samaa mieltä, minkä vuoksi esimerkiksi Vasemmistoliiton periaatteet resonoivat minussa: se kuitenkin ainoana puolueena Suomessa yhdistää ajatukset kaikkien ihmisarvoisesta elämästä kestävään ympäristösuhteeseen. Olen vahvasti ihmisyyden ja ihmisten puolella joka tapauksessa. Haluaisin pohjimmiltaan vain, että kaikki voisivat hyvin riippumatta siitä, keitä he ovat.
Käytän jossain vaiheessa aikaa kuvatakseni toimintaani hieman eri näkökulmista, käsitteellistä ja kartoittaa sitä ja pohtia, mihin taiteellinen identiteettini – ja siihen liittyen tutkijaidentiteettini – asettuu. Tämä työ on kuitenkin vielä kesken, ja vaatinee lisää työtä sekä työkaluihin tutustumista. Huomaan että olen monella tapaa alituisessa liikkeessä ja muutoksessa. Olen utelias uusien muotojen, uusien työkalujen ja uusien ratkaisujen kanssa, sekä utelias tutustumaan uusiin ihmisiin ja löytämään uusia inhimillisiä ratkaisuja.
Ehkäpä kaikista tärkein tapani ajatella omaa työskentelytapaani, praktiikkaani, on mainita etten koskaan työskentele yksin: minä autan, tuen, rakennan yhdessä; hion muiden ideoita, toteutan ja yhdistän niitä parhaalla mahdollisella tavalla. Yhteistyö on siis avaimena omaan praktiikkaani (työtapaani).
Joudun tällä hetkellä myös miettimään, miten jakaisin omia kokemuksiani maailmasta. Kirjoitan, kuvaan, kerron ja keskustelen. Yritän käyttää tällä sivulla selkeitä viittauksia ja tuottaa lisää tietoa – osallistua julkiseen keskusteluun – parhaan kykyni mukaan. Tämä on kuitenkin taiteellisen tutkimuksen sivu, joten saatan muuttaa sääntöjä kesken kaiken.
Kerään tälle sivulle tulevat taiteellisen tutkimuksen projektini sitä mukaa kun niitä kehitän.
Esittävien taiteiden prosessien fyysisyys (työnimi syksyltä 2023)
Olen havainnut, että harjoitusprosessit ovat täynnä monimutkaisia inhimillisiä prosesseja. Tämän tutkimusprosessin aikana haluan llähestyä noita prosesseja, ihmiskokemuksen konkretiaa sekä monimutkaisuutta: mikä kaikki todellisuudesssa vaikuttaa esittävien taiteiden prosesseihin.
Tutkimukseni rakentuu tällä hetkellä osaksi Tukholman taiteellisen korkeakoulun Esittävien taiteiden maisteriohjelmaa. Opintoni sijoittuvat vuosille 2023-2025.
Jos haluat liittyä mukaan tutkimaan näitä mahdollisuuksia Tukholmaan, Tampereelle, Helsinkiin tai Turkuun, ole yhteydessä.
Alla on tarkempi englanninkielinen tutkimussuunnitelma. Pyrin kääntämään sen seuraavan vaiheen sekä suomeksi että ruotsiksi.
RESEARCH PLAN
Updated 9.1.2024
See attached file for a pdf copy.
The rehearsal processes are full of complex humane experiences. In this research project I seek to approach the physicality of human experiences and investigate what all contributes to the process. My interest is in the finer details and wider contexts irrelevant to the actual process of story-crafting.
FACET | ENVIRONMENTAL PHYSICALITY | PHYSICAL TIMELINE | PHYSICALITY OF THE EXPERIENCE |
MEANING | The effect of the space itself | What do people do in the space? | The inner experiences during the process |
METHODS | To be determined | 360-video | Thinking aloud with video |
Three Steps of General Schedule
1. Spring 2024 to test out the two-dimensional framework including physical timeline and physicality of experience facets
2. Autumn 2024 to calibrate the framework first with a variety of productions starting to include environment physicality
3. Spring 2025 to formalize the results into a shareable format.
Current plan of activities for Spring-Summer 2024
– Call to Action Presentation (Zoom Presentation, similar to the test presentation on December 13th)
– Weekend #1 – Practical measuring methodology tests
– Weekend #2 – Building the thinking aloud with recording framework structures.
– Weekend #3 – Testing the co-researcher framework in a real-life rehearsal setting.
– After-the-Weekends-Meeting – Presenting the research results to co-researchers
– Public Exposition – Presenting the research results to general public
Internal References
Learn more of the practical methodologies and where their design process is at through the links below
– Co-Research Methodology (updated 9.12.2024)
– Synchronized Timeline Methodology (updated 9.12.2024)
See predicted results and other things that have come up during the process through the links below
– Intentional Processes (updated 11.12.2024)
– Consent Space (updated 11.12.2024)
See also other material around and before the research project at the blog below.