- Forskning i konst och pedagogik-

Jag berättar mera i detalj om mina upplevelse av konstnärlig forskning vid Stockholms konstnärliga högskola. Här kommer jag samla information om alla mina framtidens forskningsprocesser, och till exempel refera till Research Catalogue -databas, vilken kan vara en väg att upprätthålla diskussion.

Konstnärlig forskning? Hur förstår jag det.

För mig, betyder konstnärlig forskning en viss typ av forskning, var vi använder konst och konstens spesifika form att delvis stödja forskningsprocess. Som med vanlig forskning, diskuterar konstnärlig forskning ännu med världen: referar och presenterar tankar på ett ärligt sätt. Det också skapar ny information och tar sitt ansvar med metodiska val. Jag är ännu en nybörjare med konstnärlig forskning, så kommer att ännu lära mera och förändra mina tankarna inom det.

Min engen bakgrund som forskare

Min bakgrund är i scenkonst (fysisk teater), pedagogik (drama- och teaterpedagogik), och i närhetskoordination (intimacy director på engelska). Jag är en nyfiken människa och älskar lära mig mera: jag har också studerat lite naturvetenskap och psykologi i universitet.

Jag jobbar mycket inom scenkonstens strukturer: på fackförenings sida och sen på det fria scenkonstfältet. I båda värld gör jag min del att skapa mera hållbara och mera rättivisa strukturer. Politiskt har jag samma åsikt, viket gör att att mina mina värderingarna resonerar med Vänsterförbundets: ända politisk parti i Finland som respekterar mänskligheten och omgivningen. 

Jag kommer i framtid att investera tid att beskriva mina aktioner från olika håll, konseptualisera och kartlägga min praktik, och tänka genom, var mina identitäter landar.  Det behövs nog mycket mera arbetet att skapa någonting jag kan visa öppet. Jag har märkt också att jag är i konstant motion och i en dynamisk förvandling hela tiden. Jag är också nyfiken att forska nya form, nya verktyg och nya lösningar. Jag gärna träffar nya människor och söker efter mänskliga idéer med vem som helst.

Kanske viktigaste väg att tänka genom mina egna arbetssätt, praktiken, är att inte arbeta ensamt. Jag brukar hjälpa, stödja och medskapa med andra. Jag finslipar gärna vad andra har tänkt, genomför och kombinerar vad vi hittar tillsammans. Samarbetet verkar vara en nyckel till min egen praktik.

Under åren har jag tänkt, hur kan jag egentligen dela vad allt jag har lärt mig. Jag kan skriva, ta bilder av och diskutera vidare. Jag försöker använda klara referensser och skapa mera innehåll – att delta offentligt i diskussioner. Den här sida är för konstnärlig forskning, så jag kommer inte att hålla fast på alla reglar när det kommer till presentation eller metodiker jag väljer.

Här på sidan, hittar ni information om alla mina forskningsprojekt, när jag skapar dom. 

Fysikalität av scenkonstliga processer (arbetsnamn från höst 2023)

Jag har märkt under åren att övningsprocesser är fulla av komplicerade mänskliga processer. Under den här forskningsprocess, kommer jag att närma mig de är processer, konkreta mänskliga erfarenheter och kompleksität som finns i dom: vad allt påverkar oss i stunden när vi jobbar med scenkonst.

Jag kommer att basera min forskning på masterprogrammet i scenkonst vid Stockholm konstnärliga högskola. Jag studerar här under åren 2023-2025.

Om du vill komma med att undersöka med mig i Stockholm, i Tammerfors, i Helsingfors eller i Åbo, låt mig bara veta.

Här undan har jag mera detaljerade forskningsmaterialen från förra höst. När jag nu uppdaterar forskningen under våren, planerar jag också översätta saker delvis på finska och svenska.

RESEARCH PLAN

Updated 9.1.2024

See attached file for a pdf copy.

The rehearsal processes are full of complex humane experiences. In this research project I seek to approach the physicality of human experiences and investigate what all contributes to the process. My interest is in the finer details and wider contexts irrelevant to the actual process of story-crafting.

FACET ENVIRONMENTAL PHYSICALITY PHYSICAL TIMELINE PHYSICALITY OF THE EXPERIENCE
MEANING The effect of the space itself What do people do in the space? The inner experiences during the process
METHODS To be determined 360-video Thinking aloud with video

Three Steps of General Schedule

1. Spring 2024 to test out the two-dimensional framework including physical timeline and physicality of experience facets
2. Autumn 2024 to calibrate the framework first with a variety of productions starting to include environment physicality
3. Spring 2025 to formalize the results into a shareable format.

Current plan of activities for Spring-Summer 2024

– Call to Action Presentation (Zoom Presentation, similar to the test presentation on December 13th)
– Weekend #1 – Practical measuring methodology tests
– Weekend #2 – Building the thinking aloud with recording framework structures.
– Weekend #3 – Testing the co-researcher framework in a real-life rehearsal setting.
– After-the-Weekends-Meeting – Presenting the research results to co-researchers
– Public Exposition – Presenting the research results to general public

Internal References

Learn more of the practical methodologies and where their design process is at through the links below
Co-Research Methodology (updated 9.12.2024)
Synchronized Timeline Methodology (updated 9.12.2024)

See predicted results and other things that have come up during the process through the links below
Intentional Processes (updated 11.12.2024)
Consent Space (updated 11.12.2024)

See also other material around and before the research project at the blog below.

Intentional Processes in December 2023

The concept of Intentional Processes is something I am currently working on. It is a theoretical concept used to generalize the concept of intentional spaces and safer spaces into more specific kind of processes and principles.

Presenting Consent Space in December 2023

Consent Space is a visual concept I have been working on, something to define the concept in a way that would be useful in defining what all it means when we speak of consent.

Co-Research Methodology in December 2023

Co-Research Methodology is a method used for Juuso-Matias artistic research project at Stockholm University of the Arts.

Synchronized Timeline Methodology in December 2023

Synchronized Timeline Methodology is a method used for Juuso-Matias artistic research project at Stockholm University of the Arts.

Starting the School: First impressions

A Memory Lane to Analyze Physicality is about my journey while I prepare for the research project starting in 2024. It is an introspective blog about me myself and about the practicalities of the journey.

I would be honoured if you would comment or let me know of any observations that might come up.

Presenting the Memory Lane: Practical Physicalities

A Memory Lane to Analyze Physicality is about my journey while I prepare for the research project starting in 2024. It is an introspective blog about me myself and about the practicalities of the journey.

I would be honoured if you would comment or let me know of any observations that might come up.

Presenting the Memory Lane: what is the blog about?

A Memory Lane to Analyze Physicality is about my journey while I prepare for the research project starting in 2024. It is an introspective blog about me myself and about the practicalities of the journey.

I would be honoured if you would comment or let me know of any observations that might come up.

This post is also available in: FinskaEngelska