Olen nyt joitain päiviä käynyt satunnaisesti läpi jaostoni aikaisempia pöytäkirjoja muodostaakseni realistisen kuvan toiminnasta. Tätä materiaalia on paljon, ja suurin osa siitä on ruotsiksi. Ymmärrän ja käytän ruotsia suhteellisen paljon, mutta joudun silti tarkistamaan paljon minulle tuntemattomia sanoja. Esimerkiksi tällä hetkellä minulla on kesken 75 sivua pitkä ruotsinkielinen Turun kaupungin opetussuunnitelma kaksivuotiseen esikouluun (Åbo stads läroplan för den tvååriga förskoleundervisningen 2021-2024), johon liittyvä kokeilu hyväksyttiin 6/2021 kokouksessa.
Itse dokumentti on kiinnostava, ja siihen mielellään paneutuisi enemmänkin. Siellä puhutaan esimerkiksi paljon lasten osallisuudesta. Omien kiinnostuksenkohteiden huomioimisesta sekä toisaalta mahdollisuudesta omatahtiseen oppimiseen iloa ja ystävyyttä unohtamatta. Tavallaan tämä suunnitelma antaa vastuullisen kuvan, jossa lapsia lempeästi ohjataan elämänmittaisen oppimisen tielle.
Mahdollisia kysymyksiä tässä alkaa ilmestyä kuitenkin sivulla 13. Kellonajat 8.30-12.30 vaativat esikouluikäisten vanhemmilta hyvin tietynlaista työnkuvaa. Tässä suunnitelmassa on tietenkin kyseessä vain kokeilu – ja suunnitelma itsessään on vain suuntaa-antava työkalu, jonka pohjalta koulukohtaiset opetussuunnitelmat vielä rakennetaan. Erilaiset perheet otetaan siis toivottavasti jollain tavalla huomioon joko paikallisella tasolla – tai sitten kokeilun edetessä palautteen kautta.
Tämä kaikki ei kuitenkaan ole vielä päätöksentekoa, johon voisin vaikuttaa – vaikkakin osaan päätöksistä pitää ehkäpä tehdä korjausliikkeitä tai muutoksia myös oman kauteni aikana. Vasta valmistaudun ruotsinkielisen jaoston toimintaan, ja yritän ymmmärtää asioita, kun jaoston ensimmäisiä kokouksiakaan ei ole vielä järjestetty. Ymmärrän, että kuntatasolla päätöksenteko on usein nopeatempoista, ja siksi yritän jo tässä vaiheessa omaksua mahdollisimman paljon tietoa tulevaisuutta varten.
Päätöksenteon rakenne
“Varsinainen” Kasvatus- ja opetuslautakunta (Lautakunnan julkiset tiedot) on kokoontunut jo kerran ja sopinut syksyn kokouksensa, ja siellä Vasemmistoliiton jäseninä ovat Timo Furuholm (varalla Risto Rinne) ja Anna Mäkipää (varalla Selmi Holopainen) (Jäsenet löydät täältä). Tämän lautakunnan tehtävä on ilmeisesti viedä esityksiä päätöksenteon pohjaksi Kaupunginvaltuustolle, jotka sitten tekevät varsinaiset päätökset. Kasvatus- ja opetuslautakunnalla on siis varsinainen esittelyvalta eikä varsinaista päätösvaltaa. Lautakunta jakautuu lisäksi jaostoihin, jotka keskittyvät pienemmän palvelualueen erityiskysymyksiin.
Turussa Kasvatus- ja opetuslautakunnan kolme jaostoa ovat Suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto, Suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto sekä Ruotsinkielinen jaosto. Olen itse siis varalla ruotsinkielisessä jaostossa, mikä tarkoittaa että minulla on vielä paljon opettelemista siitä, miten kaupungin päätöksenteko toimii. Kaiken lisäksi pääsen tekemään sen ruotsiksi, mikä on kiinnostava haaste, koska ruotsi ei ole tällä hetkellä arjen käyttökieleni – ja se on kuitenkin jaostoni virkakieli: kaikki päätöksenteko tehdään ruotsiksi. Kaksi korkeakoulututkintoa ruotsiksi suorittaneena selviän kyllä , mutta yritän jatkossa myös siirtyä kirjoittamaan tekstejäni välillä myös ruotsiksi.
Kuten aina, minulle voi laittaa viestiä, ja ehdottaa uusia aiheita – ja kysyä kysymyksiä. Opettelen paljon uutta, mutta toisaalta teen sen minua tukeneiden turkulaisten vuoksi, mikä motivoi. Olen myös harjoitellut läheisyysohjaajana asiantuntijavallan käyttämistä: eli keskustelua ihmisten kanssa ja kuuluisien “tyhmien kysymyksien” kysymistä. Tyhmät kysymykset ovat siis minulle niitä, joita kukaan ei tilanteessa kehtaisi sillä niillä on aina riski tuhlata kaikkien aikaa. Joskus niiden sanominen ääneen ratkaisee kuitenkin monia ongelmia jo ennakkoon.
Katsotaan siis, mitä syksy tuokaan tullessaan. Vi ses!